Tegenungan, Candidasa en Ujung - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu Tegenungan, Candidasa en Ujung - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu

Tegenungan, Candidasa en Ujung

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

13 Juli 2013 | Indonesië, Sanur

Donderdag stond er weer een excursie op de planning. 9 uur vertrekken past ons wel goed, dus was dit weer de tijd die we met Kadek afgesproken hadden. Ik heb al eerder verteld dat Hans deze vakantie omgedoopt is tot mister Bananaman. Bij het instappen van de auto lag er op de bijrijdersstoel (waar Hans altijd zit) een tros met... BANANEN!! We konden er allemaal erg om lachen. Het zou een dag worden van lange stukken in de auto, maar als je wat wilt zien moet je er wat voor over hebben.

De eerste stop was nog relatief dicht bij huis, te weten Ubud. Hier zijn we bij een houtsnijder gaan kijken. Er zijn hier op Bali veel lokale bedrijfjes die nog al het houtwerk met de hand maken. Nadat we even gekeken hadden bij twee mannen die uit de losse hand (dus zonder tekening of voorbeeld) allerlei ontwerpen van hout maakten, zijn we nog even door de winkel gelopen om al het moois te bewonderen.

Na de houtsnijder zijn we naar een waterval gereden in Tegenungan. Het was geen hele hoge waterval, maar door de zware regenval van de nacht van woensdag op donderdag kwam het water met donder en geweld naar beneden gestort. Erg mooi om te zien! Wat ook erg mooi was, is de manier waarop de rivier vervolgens door het landschap kronkeld.

Candidasa was onze volgende stop. Voordat we hier aankwamen moesten we eerst een uur in de auto. In Candidasa zijn we het strand even opgelopen. Het is een compleet ander strand dan hier in Sanur. Hier hebben we een mooi zandstrand, maar in Candidasa zijn het grote kiezels. Niet echt lekker om op te zonnen, maar het heeft wel zijn charme. We hebben even heerlijk aan zee gezeten en weer flink foto's gemaakt en gefilmd. Het leuke hier was ook dat er allemaal krabbetjes op de grote keien kropen. Om ze op de foto te krijgen was zowel snelheid als geduld nodig. Op het moment dat je een krabbetje in het verzier had was het een kwestie van inzoomen om de foto te maken. Helaas was het vaak zo dat op het moment dat je klaar was om op de knop te drukken voor het maken van de foto, het krabbetje al weer aan de wandel was gegaan. Uiteindelijk is het wel gelukt om ze op de foto te krijgen. :)

Na het strandbezoek was het tijd voor de lunch op een werkelijk prachtige locatie in Candidasa. Het restaurant was aan een vijver gelegen die vol lag met lotusbloemen. Echt schitterend! Het was een simpele, maar heerlijke lunch. Nadat de buiken weer gevuld waren, stapten we weer in de auto naar de laatste bestemming van de dag: Het waterpaleis in Ujung.

Het waterpaleis was werkelijk prachtig!!! Voordat Indonesië een republiek werd, had Bali een koning. Deze meneer had dit paleis laten bouwen om overdag lekker te kunnen vertoeven, omringt door water. Het paleis werd niet gebruikt om in te overnachten. De tuinen rondom het waterpaleis zijn ook een genot om in rond te wandelen. Kadek stelde voor om een trap omhoog te lopen, waarvandaan je een mooi uitzicht had over het paleis en de zee die op de achtergrond zichtbaar was. Kadek had Marleen al voorgesteld om niet naar boven te gaan, dus Hans en ik gingen de trap op. Foto's genomen van het uitzicht en het tafereel ook gefilmd, waarna we weer naar beneden zijn gegaan. Hans was weer overenthousiast in zijn tempo om naar boven te lopen en had het weer niet breed. Je voelt hem misschien al aankomen, maar daar verschenen de bananen weer ten tonele. Lang leve Kadek! :D Na een banaan en een sloot water ging het weer een stuk beter.

Na het waterpaleis in Ujung gingen we weer onderweg naar huis. Een behoorlijk lange rit. Onderweg kregen we ook nog echt noodweer te verduren, maar gelukkig zaten we droog. Het was wel grappig om te zien dat alle Balinezen binnen no-time een poncho uit hun scooter visten en vervolgens weer doodleuk verder gingen met hun tocht. Het water kolkte letterlijk door de straten. Met een half uurtje was het ergste weer acher de rug. Bij terugkomst in Sanur zagen we dat het daar droog was en het ook niet geregend had. Een plaatselijke bui dus.

Morgen gaan we naar Kuta met een busje vanuit het hotel. Maandag beginnen we aan onze laatste excursie, maar die duurt dan wel drie dagen. We gaan dan naar het westen en noorden van Bali, waarbij we daar op locatie overnachten. De afstanden zijn te groot om elke avond weer terug te rijden naar Sanur. We zijn erg benieuwd wat de laatste week ons brengt!

Tenslotte willen we oma nog even heel veel sterkte wensen met haar gebroken pols. Doe rustig aan en geef het herstel de tijd! Niks forceren!...

Heel veel liefs uit Sanur

• 13 Juli 2013 - 19:11

Alie:

een mooi reisverslag en nog fijne dagen gewenst maak maar veel plezier gr alie en jaap

• 13 Juli 2013 - 21:11

Jan En Gerda:

Ha familie wat zijn jullie druk zeg en wat is het leuk om jullie verhalen te lezen!!
    Blijf genieten van al dat moois en veel plezier nog de komende dagen.
    Groetjes Jan en Gerda

• 14 Juli 2013 - 10:04

Deckersjes:

Ha, wat een mooi verhaal en wat een prachtige fotos. Wat zullen jullie genieten. En lang leve debananen. Hans, als je thuis komt lust je dan nog een babanensplit? Haha.
    Jij vind die waterval niet groot, maar wij vinden hemntoch behoorlijk. Ik ga er niet van afraften.
    Nog veel plezier de laatst week en geniet ervan,
    Liefs uit Beugen

• 14 Juli 2013 - 10:48

Gerrie Van Der Waal:

hallo allemaal wat een boekwerk heb je er weer van gemaakt,
    erg mooi om te lezen heel mooie foto s.
    nog heel veel plezier samen groetjes van ons.

• 15 Juli 2013 - 14:44

Peter En Wendy:

Weer een mooi verslag en prachtige foto's! Heel veel plezier nog de komende dagen!!
    Geniet er maar flink van want voor je het weet zit je weer in het vliegtuig terug.

Groetjes!