Grand Teton NP en Yellowstone NP - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu Grand Teton NP en Yellowstone NP - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu

Grand Teton NP en Yellowstone NP

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

16 Augustus 2022 | Verenigde Staten, Bozeman

Woensdag hadden we een lange dag rijden voor de boeg. In een rit van ongeveer 7 uur reden we van Boise naar Grand Teton National Park. We hebben aan het eind van de middag een korte stop gemaakt in Jackson, een wintersportplaatsje vlakbij de camping. Nadat we het tentenkamp weer hadden opgezet en hadden gegeten kregen we een demonstratie over het gebruik van berenspray. We zijn namelijk in berengebied aangekomen. Dit betekent ook dat we alles met een geur in speciale lockers moeten stoppen. Het gaat dan niet alleen om etenswaren, maar ook om shampoo, doucheschuim, tandpasta etcetera. De plek op de camping was werkelijk fantastisch! We stonden aan de rand met uitzicht op Grand Teton. Het nadeel van deze camping… geen douche en een takke hoeveelheid aan muggen. Binnen twintig minuten liep iedereen al als een malle te krabben. We hebben dus ‘s avonds maar een flink kampvuur gestookt om de muggen een beetje te verjagen.

De volgende dag gingen we Grand Teton National Park in om te wandelen. Bij het opstaan om half zes zag ik een grote eland in het gras naast onze tenten staan. Echt super tof om te zien! Na het ontbijt stapten we om 7.00 uur de bus in. We gingen vroeg op pad om de warmte en de drukte een beetje voor te zijn. Er waren een aantal wandelingen waar we uit konden kiezen, maar het advies was om in ieder geval naar inspiration point te gaan. Vanuit daar kon je verder doorlopen naar Cascade Canyon waar de kans bestond om beren en elanden te zien.

Aan het begin van de trail kon je ervoor kiezen om een stuk langs het meer te wandelen (4 km extra) óf om met de boot naar de overkant van het meer te gaan. Ik koos met nog een aantal anderen voor de laatste optie. Na een kort tochtje van 5 minuten op de boot kon de wandeling beginnen. We zijn eerst naar de hidden falls gelopen. Na een korte stop om de waterval te bewonderen en wat foto’s te nemen begonnen we aan de klim omhoog naar inspiration point. Hier hadden we een prachtig uitzicht over Jenny Lake en de bergen aan de andere kant. We hadden nog tijd genoeg, dus we besloten door te lopen de Cascade Canyon in. Een mooie route waar we onze ogen openhielden voor alles wat maar op een beer of een eland leek. Helaas hebben we ze niet gezien. Op de terugweg hebben we niet het bootje gepakt, maar zijn we langs het meer terug gelopen.

De volgende stop was Signal Mountain Summit, een korte fotostop. In de bus terug naar de camping ontstond het verzoek om niet direct terug te gaan, omdat we geen zin hadden weer volledig lekgeprikt te worden. Ik had inmiddels al 15 muggenbulten verzameld op een stukje been van 20 centimeter en 7 muggenbulten op m’n linkerschouder. Uiteindelijk zijn we met een groot deel van de groep naar Jackson gegaan. Een paar gingen wel terug naar de camping omdat ze helemaal gaar waren. We hebben weer op de camping gegeten en een super gezellige avond gehad met vijf anderen uit de groep en onze gids Bryson.

Vrijdagmorgen gingen we naar Yellowstone. Het was een korte rit van ongeveer 2 uur. De eerste stop in Yellowstone was Old Faithful; één van de populairste plekken in het Nationaal Park. Old

Faithful is een geiser die ongeveer elk 1,5 uur uitbarst. We waren net te laat, dus we hebben eerst een rondje over het terrein gelopen en andere geothermische bronnen bekeken. Na de uitbarsting van de geiser zijn we weer in de bus gestapt naar Grand Prismatic Spring. Op het moment dat we een korte wandeling zouden gaan maken begon het te regenen. Kort daarna kwamen er hagelstenen uit de lucht vallen. We zijn weer terug gesprint naar de bus en hebben besloten de wandeling op een andere dag alsnog te doen.

Toen het droog was hebben we nog een korte boardwalk gelopen bij andere geothermische bronnen. Aan het eind van de middag hebben we boodschappen gedaan in een lokale buurtsuper. We hebben die winkel met z’n vierentwintigen echt volledig overgenomen. Bijna al het brood opgekocht en weet ik al niet wat meer[e-1f602]We zijn ‘s avonds op tijd naar bed gegaan, want de volgende morgen gingen we op stap met een wolf tracker.

Zaterdagnacht ging de wekker om 3 uur (3 UUR!!!) en om half vier zaten we in de auto naar Mammoth Hotsprings. Hier hebben we onze wolfgidsen opgepikt en zijn we op pad gegaan in de hoop wolven en andere wilde dieren te zien. Op de eerste plek waar we stopten waren wolven aanwezig in de vallei, maar ze zaten op een plek waar we ze helaas niet konden zien. We hebben de wolven wel horen huilen. Dat was ook al echt super tof om mee te maken. Op de achtergrond kwam de zon langzaam op boven de bergen. Wat een top begin van de dag! We zijn in totaal zes uur met onze gidsen Evan en Katie op pad geweest, maar de wolven en beren hadden helaas geen zin om zich te laten zien. We hebben wel een heleboel bisons gezien. Ze stonden gewoon pal langs of zelfs OP de weg, waardoor ze heuse files veroorzaakten. De park ranger moest er dan aan te pas komen om de bison van de straat te verjagen. Na de wolf track zijn we nog naar de terrassen bij Mammoth hotsprings geweest. Het weer begon om te slaan. Het begonflink te waaien en er was een behoorlijke storm op komst. We hebben aan het eind van de middag een Amerikaanse barbecue gehad met super lekker vlees. Het heeft een behoorlijke tijd geregend, maar uiteindelijk werd het ‘s avonds droog. We hebben een onwijs gezellige avond gehad waarin wij Bryson en John Nederlandse tongbrekers na lieten praten en wij ons moesten wagen aan de Engelse versies. Rond half 11 hebben we nog even heerlijk sterren gekeken. We zagen vallende sterren en er was zelfs een deel van de Melkweg zichtbaar!!

Zondag konden we iets uitslapen te opzichte van de dag eerder. De eerste bestemming van de dag was de artists paint pots. Een gebied met geisers, bubbelende modderpoelen en hotsprings. Hierna zijn er naar de Brink of upper falls (een waterval) gereden. Ik blijf me verbazen over de kracht van het water. Wat een snelheid en wat een geluid… echt heel mooi! We zijn doorgereden naar de andere kant van de canyon en hebben hier een korte route van 4 kilometer gelopen. Tijdens deze wandeling hadden we prachtig zicht op de waterval en en de canyon. Wat heeft de wereld toch prachtige plekjes. Na de lunch zijn we doorgereden naar Mud volcano en West Thumb geyser basin, waar we twee korte boardwalks hebben gedaan. De laatste stop van de dag was Grand Prismatic Spring, welke we twee dagen eerder door de hagel hadden overgeslagen. Een prachtig plaatje, maar net als Old Faithful wel een iets te toeristisch.

Vandaag hadden we een relaxte dag. We begonnen om 9 uur bij het Grizzly and Wolf Discovery center. Een soort kleine dierentuin waar ze beren en wolven opvangen die niet meer in het wild kunnen leven doordat ze teveel met mensen in aanraking zijn geweest. Ik werd wakker met migraine, dus had het daar niet heel breed. Rond de lunch zijn we in de bus richting Bozeman gestapt, waar we na een bezoek aan de Walmart om half 4 waren. We hebben gezellig met de hele groep heerlijk bij Montana Ale Works gegeten. Daarna hebben we allemaal ons papierwerk voor de grensovergang met Canada geregeld en heb ik de teennagels van Bryson gelakt. Eerder deze reis hadden we het er grappend over gehad en nu was het dan eindelijk zover.

Morgen is weer een lange reisdag naar ons laatste park alweer: Glacier National Park. We zien er met z’n allen best een beetje tegenop dat de reis bijna afgelopen is. We denken er ook nog maar niet teveel aan.

Voor nu gaan we nog even volop genieten van de laatste dagen in Amerika!

• 16 Augustus 2022 - 09:02

Marleen:

Wat een belevenissen Lieke. Jammer dat je geen wolven hebt gezien, maar, je hebt ze in ieder geval wel gehoord. Volgens mij heb je een vakantie waar je weer lang op kunt teren. Veel plezier in Canada.
    Liefs, Marleen

• 16 Augustus 2022 - 09:35

Hans:

Lieke, Wat was het weer genieten, het lezen en bekijken van jouw foto’s van het reisverslag. Wat een meer dan geweldige ervaringen doe jij op. Wie kan zeggen dat hij/zij in Amerika, in een National Park de teennagels van een man te mogen lakken. Geniet nog van de rest van de reis! Groetjes en kusjes, Hans

• 16 Augustus 2022 - 22:22

Jannet:

Weer een mooi verslag. Dit is echt genietwn zeg. Vroeg op om wat te zien . Jammer geen wolven gezien. Misschien zie je nog wel beren ( op de weg) . In ieder geval wel weer een hele mooie reis,. Geniet er nog even van. Gr jannet

• 17 Augustus 2022 - 16:13

Wendy :

Heerlijk om te lezen! Wat een belevenis! Geniet van de laatste dagen van je mooie reis!

• 19 Augustus 2022 - 23:28

Lida:

Allemensen wat een belevenissen en plezier

• 21 Augustus 2022 - 09:31

Lya:

Wat een belevenis helaas geen wolven en beren maar wel"muggen" geniet nog even van je mooie maar zware vakantie gr. Lya