Arenal Volcano National Park - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu Arenal Volcano National Park - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu

Arenal Volcano National Park

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

12 Augustus 2023 | Costa Rica, Fortuna

Woensdagochtend gingen we na twee fantastische dagen weer weg uit Tortuguero. Na het ontbijt stapten we in het bootje om in 1.20 uur terug te varen naar La Pavona. Waar het op de heenweg grijs en erg nat was, scheen nu het zonnetje. Het was gelijk een heel ander gezicht! Het zonlicht viel op de bomen, waardoor er nog meer kleuren groen zichtbaar waren. Ik zat weer lekker om me heen te kijken en te genieten. Op een gegeven moment zagen we een hele grote leguaan liggen op het zand naast de rivier. Nog iets verder moest ik even heel goed kijken… zag ik daar nou een boomstam liggen of was het een krokodil? Nou… het was dus echt een krokodil!! Heel vet om te zien, maar ook een reden om de handen goed binnenboord te houden. Helaas te laat voor het maken van een foto…

Bij aankomst in La Pavona moesten we nog heel even wachten op de bus. Daarna reden we terug naar het restaurant waar we ‘s maandags ook gegeten hadden. Hier moesten we wel een tijdje geduld hebben, want de auto liet even op zich wachten. We hebben in de tussentijd een stukje over het pad achter het restaurant gelopen, waar ook weer allerlei mooie bloemen en vlinders te vinden waren.

Rond twee uur kregen we dan ‘eindelijk’ de auto: een super mooie Toyota Rav4. Nu ging het echte werk beginnen. Allereerst hebben we even een supermarkt opgezocht om wat water en bananen te kopen. We moeten namelijk wel een beetje goed voor onszelf zorgen.

Daarna zijn we begonnen aan de reis naar La Fortuna. Het was een rit van twee uur en het ging soepel. Het is vooral even wennen aan wat de mensen om ons heen in het verkeer doen, maar om vijf uur waren we in het hotel waar we vriendelijk ontvangen werden. We zijn even gaan zwemmen en daarna zijn we het dorp in gegaan om wat te eten. We zijn terecht gekomen bij een leuk restaurantje met heerlijk eten.

Na het eten hebben we nog een klein rondje gelopen voor we terug gingen naar het hotel. Daar nog een drankje gedaan en toen lekker ons bed in, want donderdag gingen we richting de vulkaan.

Donderdagmorgen ging de wekker op tijd, want we wilden vroeg op pad. We waren alle drie om zes uur wakker, maar ergens ging iets mis, want uiteindelijk reden we om pas 9 uur bij de supermarkt weg. Ach ja… voordeel van een eigen auto is dat je de tijd aan jezelf hebt.

Rond 10 uur waren we in het Arenal Volcano National Park. Er waren een aantal kleinere wandelingen die samen ongeveer 9 kilometer omvatten.

We liepen vanaf het parkeerterrein richting een plek waar je uitzicht had op de vulkaan en het meer. Nu is het zo dat de Arenal vulkaan zich maar mondjesmaat laat zien. 9 van de 10 keer regent het in het National Park en is de vulkaan gehuld in een dik wolkendek. We waren hoopvol, maar de verwachtingen waren wel wat getemperd. Eenmaal aangekomen op het uitzichtpunt was de top van de vulkaan helaas niet zichtbaar, maar we zagen al een heel stuk meer dan wat gebruikelijk is! Wat een mooi gezicht en wat een mooie plek. De Arenal is trouwens een actieve vulkaan.

We hadden een blauwe lucht met wolken en het was goed warm. Het uitzicht op het meer was ook mooi. We zijn na een kwartiertje weer teruggelopen naar het pad en zagen daar iets verderop een trap naar het volgende uitzichtpunt. Ook hier zijn we naartoe gelopen. Deze plek was nog mooier dan de eerste en we hebben hier dan ook een uur heerlijk in de zon gezeten met uitzicht op de vulkaan en het meer. We hebben hier ook even geluncht. De wolken trokken wat open en de Arenal liet zich steeds meer zien. Alleen het verrekte puntje hadden we nog niet gezien.

Na een uurtje bij het uitzichtpunt zijn we weer teruggelopen naar de auto voor het tweede stukje wandelen naar een ander punt waar je zicht had op de vulkaan. En ja hoor!! Daar was ook de top zichtbaar! Wat een fantastisch moment en wat hebben we een geluk gehad!

Daarna zijn we in de auto gestapt naar een tweede stukje in het park (de Peninsula) waar we uitzicht hadden op het meer. Ook dit was weer een top plek om te zijn. We kregen een paar druppels regen, maar in vergelijking met Tortuguero was dit echt niks.

Via een zijpaadje zijn we weer naar de auto gelopen en heb ik naar huis gereden. Het eerste stukje van het pad was echt off road over een hobbelige weg met veel keien en gaten. Wat fantastisch!! Als een kind zo blij!

Het verkeer valt me hier alles mee. Het gaat allemaal redelijk sociaal. Je moet wel goed op blijven letten, want voor je het weet gaat er iemand voor je op de rem voor een niet aangegeven afslag. Bij terugkomst in het hotel zijn Ilona en René even gaan zwemmen en ik heb even een momentje voor mezelf gepakt. Lekker gedoucht en getut. Heerlijk!

‘s Avonds zijn we uiteten geweest in La Fortuna in het restaurant waar we de avond ervoor ook hadden gegeten. Na het eten nog een drankje bij het hotel gedaan en lekker gaan slapen. Weer twee top dagen voorbij. We genieten volop!

• 12 Augustus 2023 - 16:40

Marleen Stroomberg:

Heerlijk Lieke, wat bijzonder zo'n reis. Geweldig. Blijf lekker genieten samen.

Liefs, Marleen

• 13 Augustus 2023 - 11:56

Hetty:

Hoi Lieke,

Wat genieten van de natuur daar zeg! Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Nog veel plezier en geniet van deze reis.

Groetjes Hetty

• 13 Augustus 2023 - 14:04

Gijs:

Hallo tante Lieke,

Pas op voor de tijgers en de leeuwen. Veel plezier in het bos! Ik ben drie jaar.

Groetjes van Gijs

(Gedicteerd door Gijs en gestuurd door Peter)

• 13 Augustus 2023 - 14:06

Broer:

Prachtige foto's en leuk om je verhaal weer te lezen!

Goed dat jullie je niet laten leiden door de klok, lekker tranquilo!

Veel plezier!

• 15 Augustus 2023 - 11:48

Irene Spijkerman:

En niet stiekem de cocodrilos voeren he? :)