Rincon de la Vieja - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu Rincon de la Vieja - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu

Rincon de la Vieja

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

14 Augustus 2023 | Costa Rica, Liberia

Vrijdag vertrokken we uit La Fortuna en ging de reis naar de derde stop: Rincon de la Vieja. Het was een mooie route, waarbij we het eerste stuk langs het meer van Arenal reden. Op een gegeven moment stuurde de navigatie ons een weggetje op waarvan we ons afvroegen of het wel klopte. Het asfalt werd ingeruild voor gravel en de nodige kuilen moesten ontweken worden. Toen we gingen kijken waar deze weg naartoe ging, bleek dat het een doorsteek was, waardoor een klein hoekje van de route werd afgesneden. Niet echt nodig, maar wel leuk om te rijden!

We reden naar Liberia, waar we een klein stukje snelweg hebben gereden. Tenminste… ik vraag me af of je echt van een snelweg kunt spreken. Om de 150 meter stond een andere snelheid aangegeven, variërend van 25 km per uur in schoolzone t/m 80 kilometer per uur daarbuiten. Ook liggen er hier zebrapaden over de snelweg. Of het echt veilig is… ik weet het zo niet.

We zijn in Liberia gestopt bij een Walmart om wat boodschappen te doen. Na deze stop was het nog een klein uur naar onze accommodatie. De weg ernaartoe was zeker enerverend te noemen. We moesten een flink eindje stijgen en het asfalt had meer gaten, kuilen en drempels dan dat het echt goed begaanbaar was. Maar wat was het een tof stuk om te rijden! De vergezichten waren ook fantastisch.

Na drie kwartier hobbelen kwamen we rond drie uur aan bij ons overnachtingsadres: Buena Vista Lodge. Dit is een ranch in de bergen met een waanzinnig uitzicht op de vallei. We waren echt terechtgekomen in een stukje paradijs. Allereerst hebben we een klein rondje gelopen over het terrein om een beeld te krijgen van deze plek.

Om vier uur was het tijd voor een beetje ontspanning. Bij de lodge zat een gratis spa. Met een trekker met een kar erachter werden we naar de spa gebracht (het was te ver om te lopen). We begonnen met 10 minuten in de sauna, waarna we na een modderbadje en koude douche in het eerste bad stapten. In totaal waren er vijf baden, elk met een andere temperatuur. De baden werden steeds iets minder warm. Het was een relaxt einde van de middag. De middag werd nog bijzonderder toen we vanuit het laatste bad in de bomen boven ons een hele grote groep kapucijnapen zagen. Ze gingen van boom naar boom. Het was echt zo fantastisch om te zien hoe zij met elkaar communiceren. Eén aap was er verantwoordelijk voor dat iedereen mee kwam en liep geregeld een stukje terug om te kijken of er nog achterblijvers waren. Zo ongelooflijk bijzonder om te zien. Helaas hadden we geen telefoons of camera’s bij de hand, maar dit is een herinnering om nooit te vergeten.

Na de spa zijn we gaan eten bij het restaurant van de lodge. Dit restaurant heeft een prachtig uitzicht op de vallei waar we nog net van de zonsondergang hebben kunnen genieten. Onderweg naar het restaurant hebben we nog een kleine slang gezien. Fascinerend om te zien, maar toch niet echt mijn favoriete dier. Na heerlijk te hebben gegeten, zijn we terug gelopen naar de kamer en zijn we niet al te laat gaan slapen.

Zaterdag gingen Ilona en René voor het ontbijt even hardlopen, dus ik heb de tijd nuttig gebruikt om even een wasje te doen. Met deze temperaturen is dat geen overbodige luxe. Na het ontbijt,onderweg terug naar de kamer, zagen we een toekan in de boom zitten (helaas geen goede camera bij ons). We hebben rustig aan gedaan en rond 10 uur zijn we in de auto gestapt naar het nationaal park: Rincon de la Vieja. We reden naar de sector Las Palais, waar we een wandeling van zes kilometer hebben gemaakt. Rincon de la Vieja is een vulkanisch gebied, waar veel zwavelhoudende warmwaterbronnen en andere geothermische bronnen te vinden zijn.

Na dit rondje zijn we in de auto gestapt naar het andere deel van het park, sector Santa-María. Voor ons op de weg stak óf een wasbeer óf een neusbeer over. Het ging te snel om het echt goed te kunnen zien. Heel leuk! Aangekomen bij het ranger station moet je je aanmelden. Ik was op zoek naar de code van onze reservering toen ik vlak naast me een plof hoorde. Viel er gewoon een vleermuis plat op de grond naast me! Hier schrok ik eerlijk gezegd wel een klein beetje van. Hij bleef ook echt zo verdwaasd liggen.

In de sector Santa-María hebben we nog een route van 6 kilometer gelopen naar de hot springs, waarbij we onderweg nog twee watervallen hebben bezocht. Voor onze voeten stak nog een soort van kalkoen over. We zijn op de hele route maar 1 gezin tegengekomen. Verder was er niemand in het park. Bij de tweede waterval hoorden we heel veel kabaal van vogels. We waren benieuwd waar de herrie vandaan kwam en toen we naar boven keken zagen we ook hier weer een hele grote groep apen door de bomen slingeren. Wat is het toch ongelooflijk mooi om te zien!

Na de watervallen zijn we doorgelopen naar de hot springs. Onderweg moesten we twee riviertjes doorkruisen, de rio zopilote en de rio negro. Hier hadden ze een kabel gespannen waar je wat houvast aan had. Een heel leuk extraatje aan de wandeling. De hot springs vond ik persoonlijk een klein beetje tegenvallen, maar je kunt niet altijd prijs schieten.nDe weg terug had ik het best wel gehad. We hebben die dag bijna 14 kilometer gelopen (heuvel op/heuvel af) en mijn benen wilden gewoon niet meer. Ik was volledig afgedraaid. Weer terug bij de auto zijn we begonnen aan de weg terug naar de lodge. Daar hebben we wederom heerlijk gegeten terwijl we opnieuw konden genieten van een prachtige zonsondergang. Een super einde van een zeer vermoeiende, maar heel mooie dag!

Vanmorgen heeft iedereen een beetje zijn eigen plan getrokken. We gingen om kwart voor 8 ontbijten. Na het ontbijt heb ik vast mijn koffer gepakt. We moesten namelijk uiterlijk 12 uur uitchecken. Ik ben in de buurt van de hotelkamer gebleven waar ik even met papa en mama heb gebeld. Er zaten allemaal mooie vogels in de bomen en op een geven moment zat er een agouti (goudhaas) in de schaduw onder een boom een stuk fruit op te peuzelen. Daarna kwam er ook nog een neusbeer voor de deur langs lopen. Zo ontzettend bijzonder!

René heeft nog een andere neusbeer weten te fotograferen en ook nog een brulaap. Deze accommodatie was echt waanzinnig! Zoveel dieren, zo’n mooie plek… onvergetelijk!

Rond de middag zijn we in de auto gestapt richting Samara. Het was mijn beurt om te rijden; dus we hobbelden het idiote pad weer lekker naar beneden. Ik moest nog even om een stel koeien heen en later ook nog om een kudde schapen. De halve kinderboerderij loopt hier los langs de weg. Zo leuk!

Na een stop bij de walmart in Liberia reden we verder naar Samara. Onderweg kregen we een behoorlijke bak regen te verduren, wat het rijden iets uitdagender maakte, maar alles ging goed. Het hotel hier in Samara is echt een plaatje. We hebben een schildpadden excursie geboekt voor morgenavond en ik ga morgenochtend ook nog op een ‘Ocean Safari’. Dolfijnen (en hopelijk walvissen) spotten en er is ook nog gelegenheid om te snorkelen. Ik heb er super veel zin in!

• 14 Augustus 2023 - 09:02

Jannet:

Wat een mooi verslag weer zeg. Ik snap dat dit genieten is. Wat gebeurt er veel zeg, heel leuk om te lezen deze verslagen. Geniet er van!!

• 14 Augustus 2023 - 10:38

Marleen Stroomberg:

Wat leuk dat jullie al die dieren hebben gezien. Heel bijzonder. Veel plezier met de Ocean Safari.

Liefs, Marleen

• 14 Augustus 2023 - 10:38

Marleen Stroomberg:

• 15 Augustus 2023 - 11:53

Irene Spijkerman:

Wat heerlijk joh: zoveel te zien en dan ál die exotische dieren! Veel plezier op zee en ik hoop dat je van alles te zien krijgt!