Tortuguero: een fantastisch begin! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu Tortuguero: een fantastisch begin! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Lieke Stroomberg - WaarBenJij.nu

Tortuguero: een fantastisch begin!

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

09 Augustus 2023 | Costa Rica, Tortuguero

Na de lange reisdag van zondag hadden we maandag niet veel tijd om rustig op te starten. De wekker ging namelijk al om 5 uur! Ondanks de wat korte nacht hebben we gelukkig alledrie wel (redelijk) goed geslapen.

Na een bakje koffie in het hotel werden we kwart over zes opgehaald voor onze trip naar Tortuguero. De eerste halte was Guápiles waar het tijd was voor een lekker ontbijtje. Toen we daar zaten begon het flink te regenen. Gelukkig zaten we droog. Het is in ieder geval duidelijk dat we in het regenseizoen in Costa Rica zijn. Na het ontbijt was het 1,5 uur rijden naar de ‘haven’ La Pavona, waar we op een boot zijn gestapt voor het laatste stukje van de reis naar Tortuguero. Het opstappen duurde even en was een lichtelijke chaos, maar uiteindelijk zat iedereen en konden we rustig om ons heen kijken. Wat is het hier fantastisch mooi! We voeren via een riviertje dat door het prachtig groene landschap kronkelde. We keken onze ogen uit en waren ondertussen natuurlijk al gelijk op zoek naar dieren. Die lieten zich nog niet echt zien, maar de komende 1,5 dag hebben we daar nog alle tijd voor.

Bij aankomst in de lodge was het eerst tijd voor de lunch, waarna we een kort moment hadden om te ontspannen. Om drie uur stapten we weer op het bootje naar het plaatsje Tortuguero om daar even rond te kijken. Het regende al sinds het ontbijt maar daar laten we ons niet door tegenhouden. Regenjas aan en gaan!

Tortuguero is maar 5 minuten varen van de lodge, dus we waren er zo. Daar aangekomen hebben we het dorpje doorgelopen. We zijn richting de ingang van het National Park gelopen en hoorden daar een brulaap, zo tof! Helaas bleef het bij alleen horen. Verder zijn we even op het strand geweest. Daar zagen we vijf papegaaien overvliegen. Echt heel gaaf. Onderweg terug naar de lodge zagen we nog toekans vliegen en aangekomen bij de lodge bleek er enkele dagen ervoor een luiaard gezeten te hebben. Binnen twee minuten kwam onze gids terug met het leuke nieuws dat hij er nog steeds zat. Het was een drievingerige luiaard die boven in de boom rustig blaadjes hing te eten. Ik heb zo vaak tegen René en Ilona gezegd: als ik een luiaard zie, is mijn vakantie geslaagd! Dat dit op dag 1 al zou gebeuren had ik niet durven hopen. Ik was helemaal gelukkig! René is zijn telelens op gaan halen voor z’n fototoestel en heeft volgens mij wel aardige foto’s gemaakt, maar ik heb het vermoeden dat we deze reis nog wel betere foto’s kunnen krijgen. Hij zat namelijk aardig verstopt achter de takken van de boom.

Hierna was het even tijd voor ontspanning voordat we gingen eten en het hoog tijd werd voor een drankje in de schommelstoelen op de veranda voor onze kamer. Wat een fantastische eerste dag.

In een review van de lodge had ik gelezen dat je geen wekker hoefde te zetten in Tortuguero, omdat de brulapen je wel wakker maakten. Niets bleek minder waar. Rond vijf uur lieten ze van zich horen. Wat een volume en hoe bijzonder om zo wakker te mogen worden met al die geluiden van apen, vogels en het continue getsjirp van de cicades.

Om kwart voor 8 gingen we ontbijten, want om half negen vertrokken we op een tour verder het regenwoud in om de omgeving te verkennen en (hopelijk) dieren te spotten. We stapten aan boord van een bootje zonder dak, zodat we goed om ons heen konden kijken. Al snel zagen we de eerste vogels, waaronder een ijsvogel, een leguaan en brulapen verderop in een boom. Het waren er een stuk of vier. Helemaal leuk! Daarna hebben we ook nog een zeldzame zwarte havik en een groene ibis gezien. Toen we verder het nationaal park ingingen zagen we een bootje stilliggen bij wat waterplanten en foto’s maken. Bleek daar een kleine alligator te liggen die net alleen z’n kop bovenwater had. Echt super gaaf! Verderop zagen we nog een schildpad en een aantal apen. De apen zaten teveel tussen de takken en bladeren voor een mooie foto, maar René heeft echt een paar plaatjes geschoten van de andere dieren, niet normaal zo mooi!! Toen we bij de apen waren brak de hemel weer open en begon het keihard te stortregenen, dus trok iedereen maar weer een extreem charmante poncho aan. Man, man, man, wat waren we knap met z’n allen!

We zijn vervolgens snel weer richting de lodge gegaan. M’n schoenen zijn echt drijfnat want er stond zo’n twee centimeter water in de boot. Het is hier zo vochtig dat ik blij mag zijn als ze droog zijn tegen de tijd dat ik weer naar huis ga.

We hebben daarna lekker gerelaxt op de veranda terwijl het met bakken en emmers en badkuipen naar beneden bleef komen. Rond drie uur was het weer droog.

We zijn toen lopend naar Tortuguero terug gegaan en hebben daar een stukje van het jaguarpad gelopen. Via het strand liepen we terug naar het hotel waar we nog even lekker gezwommen hebben. De dag sloten we af met een drankje in de hotelbar.

We zijn pas twee dagen onderweg en hebben al zoveel tofs gezien! Vandaag gaan we terug naar Guápiles waar we huurauto krijgen en we zelf verder op avontuur gaan. Volgende halte: La Fortuna!

• 09 Augustus 2023 - 23:06

Marleen Stroomberg:

Geweldig Lieke. Wat hebben jullie al veel dieren gezien. Dit is wat je wilde. Zo gaaf dat het ook gelukt is. Geniet verder van jullie trip.

Rij veilig[e-1f609][e-1f44d].

Liefs,

Marleen

• 09 Augustus 2023 - 23:27

Jannet Vd Waal:

Wat een mooie reis, nu al. Zoveel beesjes gezien, wat tof zeg. Ik hoop dat de reis nog mooier word(kan haast niet neer hihi). Geniet ervan, en misschien nog veel hele mooue fotos schieten. Have fun[e-1f618]

• 10 Augustus 2023 - 00:04

Gerda De Munnik:

Hey Lieke, wat een avontuur weer…

geniet van alles en al het moois om je heen!

Je schrijft weer heerlijk, top om te lezen.

dikke kus J[e-38]G

• 10 Augustus 2023 - 09:24

Alie Albers:

Veel reis plezier en geniet van de mooie reis

• 10 Augustus 2023 - 12:02

Pita En Cees :

Hallo Lieke, we gaan je zekers volgen,geniet van je mooie reis,

• 10 Augustus 2023 - 17:23

Wendy:

Tof Lieke!! Die brulapen om 5.00 zijn iets minder, maar je hebt wel wat aan je dag ;-)

Lekker verder genieten daar! X

• 11 Augustus 2023 - 20:46